Stupidní reklamy? Jasně, lidi jsou blbci a my jsme v médiích!

Rád se dívám na reklamy, především na ty, které jsou zajímavě natočené, mají vtip a třeba i zajímavou pointu. U některých výrobků, jako jsou prací prášky nebo přípravky na mytí nádobí, beru už jako normál určitou pokleslost. Ale to co jsem viděl několikrát v poslední době mě přinutilo napsat tento článek.

Reklamy sleduji již dlouho a pravidelně chodím na jejich promítání do kin na akci Noc reklamožroutů, kde se představují stovky reklam v šestihodinovém pásmu. Také jsem v několika reklamách hrál malé roličky a jednu dokonce i natáčel sám. Takže vím, jak je někdy náročné vymyslet zajímavou a zapamatovatelnou reklamu. O to se snaží reklamní agentura, která tyto svá kreativní dílka nabízí klientovi. Ten má následně poslední slovo a vždy toto poslední slovo rozhoduje jak bude reklama v konečné podobě uvedena v médiích.

Vzpomínám na ohlasy na reklamu na Fidorku s názvem Když musíš, tak musíš! Pro připomenutí, holčička na chodíku viděla, jak v projíždějícím kabrioletu jedí fidoku, na kterou dostala chuť. Když auto zastavilo na přechodu, hodila na auto svoji panenku, tím se aktivoval airbag a zaklesnutí pasažeři se nemohli bránit, když jim holčička fidorku ukradla. Tuto reklamu řešila Rada pro rozhlasové a televizní vysílání a bylo pozastaveno její uvádění v médiích.

Nyní máme další perličku. Jedná se o reklamu na obchod s výpočetní technikou - ALZA.cz.Tuto společnost znám, koupil jsem si u ní počítač a různá multimedia. Ceny dobré i servis. O to víc mě překvapilo, co jsem viděl na obrazovce České televize. Není to přímo klasický půlminutový spot, ale jen sponzor pořadu, konkrétně třikrát za hodinu se toto reklamní sdělení objeví v Dobrém ránu s Českou televizí. Zelený panáček se vynoří za notebookem a jde blíž k obrazovce. Najednou vyndá za zády schované kladivo a „rozbije" divákovu obrazovku. Poté se směje a velmi radostně zakřičí: „Ha, ha, ha, a máš to rozbitý!". Po tomto velmi nepřejícím chování průvodní hlas říká, že Alza je obchod s počítači a elektronikou. Když jsem to viděl poprvé, nevěřil jsem, co je možné do televize protlačit. Jaká reklamní agentura tohle mohla vyprodukovat? Nebo je to dílko přímo marketingového oddělení Alzy vedené paní Pospíšilovou? To si skutečně myslí, že jsou diváci tak tupí? Škodolibá radost, že jsme jim něco rozbili a koupí si to u nás? No to snad ne! To mi připomíná případ jednoho sklenáře, který velmi ochotně nabádal své děti, aby se účastnily demonstrací a dal jim baťoh plný kamení. A skutečně od dalšího dne měl zakázek habaděj!

Reklama jistě chtěla zapůsobil na českou povahu, že když má soused kozu, tak ať mu chcípne, když já žádnou nemám. Tato reklama, alespoň na mě zapůsobila přesně opačně! Proč bych si měl kupovat nějaké věci od společnosti, která rozbíjí lidem věci, aby prodala sama víc? A navíc s takovou škodolibou radostí?

Doufám, že se Rada pro rozhlasové a televizní vysílání se touto reklamou bude co nejdříve zabývat, bude poté stažena z vysílání a hlavně si diváci uchovají svůj rozum! Co se třeba zamyslet, proč kupovat elektroniku právě u této společnosti, která vnímá diváky jako přihlouplá individua, kterým se navíc ještě nezkrytě cynicky vysmívá?

Autor: Miroslav Oupic | pondělí 17.9.2007 7:25 | karma článku: 21,56 | přečteno: 3580x